4.0 Analisis Strategi Perniagaan Perusahaan
Makanan Meru
Strategi adalah usaha – usaha untuk mencapai
sesuatu objektif dengan melihat kepada teknik – teknik yang sistematik dan
terancang. Bagi mencapai misi Perniagaan Perusahaan Makanan Meru, kami dapat
gariskan beberapa perkara yang perlu dipersoalkan iaitu :
a) Apakah strategi perniagaan
b) Bagaimana untuk organisasi mencapai objektif
atau matlamat
c) Bagaimana menangani tekanan persaingan
d) Bagaimana perubahan dalam permintaan pelanggan
Perniagaan Perusahaan Makanan Meru bermatlamat
untuk mengekalkan cita rasa asli kuih Bahulu dengan penyediaan yang moden dan
suci di samping menjadikan Bahulu sebagai makanan ringan yang disukai ramai dan
bebas daripada bahan kimia atau bahan pengawet. Selain daripada itu, perusahaan
ini juga berhasrat untuk mengembangkan cawangannya ke seluruh Malaysia dan juga
peringkat global.
4.1 Penilaian Strategi Semasa Perniagaan Perusahaan
Makanan Meru
4.1.1 Strategi Dalam Penambahbaikan Kualiti
Kualiti merupakan salah satu strategi yang
penting dalam usaha memperbaiki operasi. Penambahbaikan kualiti bermaksud
meningkatkan mutu barangan atau perkhidmatan dalam usaha untuk mendahului
pesaing untuk kelebihan persaingan. Perniagaan Perusahaan Makanan Meru
mengambil pendekatan kualiti berdasarkan pengguna. Pengusaha bertanya kepada
pelanggan mengenai kuih bahulu yang dihasilkan. Pelanggan bertindak sebagai
hakim dengan menyatakan bahawa kuih bahulu keluaran perusahaan ini adalah yang
terbaik di daerah Meru dan kualiti yang dihasilkan menepati kehendak mereka
sebagai pembeli.
4.1.2 Strategi Dalam Operasi (Pemasaran)
Perniagaan Perusahaan Makanan Meru telah
membina laman blog dan facebook yang mengandungi maklumat tentang perniagaan
seperti latar belakang syarikat, produk yang dihasilkan dan cara untuk
menghubungi Perusahaan Makanan Meru. Selain daripada itu, pembungkusan juga
turut memainkan peranan dalam meningkatkan volume permintaan oleh pelanggan
seperti menyediakan kotak yang bersesuaian untuk kuih bahulu yang pelbagai saiz
dan jenis.
4.2 Analisis
dan Menilai Strategi Bersesuaian Bagi Perniagaan Perusahaan Makanan Meru
4.2.1 Strategi Dalam Penambahbaikan Kualiti
Berdasarkan pemerhatian kami ketika berkunjung
ke kilang pembuatan kuih bahulu ini, kami ingin memperkenalkan kepada pihak
pengurusan untuk menggunakan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM) bagi memberi
keutamaan kepada kepuasan pelanggan dan penambahbaikan berterusan. Ini bermakna
pengusaha mendapat maklumat pelanggan melalui penyelidikan konsumer yang
dijalankan dengan menggunakan kaedah – kaedah moden seperti pensampelan dan
reka bentuk eksperimen untuk mengenalpasti kehendak, keperluan dan jangkaan
pelanggan terhadap kuih bahulu. Hal ini bermaksud Perniagaan Perusahaan Makanan
Meru boleh menjalankan satu program seperti Hari Bersama Rakyat dengan memberi
sumbangan produk – produk keluaran perusahaan ini secara percuma kepada
penduduk setempat dan mengambil cadangan serta pandangan pelanggan terhadap
hasil produk yang dikeluarkan.
4.2.2 Strategi
Operasi
Kami dapat menganalisis strategi dan menilai
strategi yang bersesuaian adalah strategi operasi. Strategi operasi adalah
strategi yang wujud daripada strategi perniagaan setelah dikecilkan mengikut
peranan setiap fungsian seperti operasi, pemasaran dan kewangan. Hal ini
termasuklah keputusan yang diambil terhadap isu pembekal telur ayam gred AA,
keperluan peralatan baru seperti mesin pembakar yang berkualiti, dan
pembungkusan kuih bahulu sama ada di dalam beg plastik atau kotak di dalam
menjaga alam semulajadi. Sebagai contoh, Perniagaan Perusahaan Makanan Meru
terkenal dengan kualiti kuih Bahulu Kemboja tradisionalnya yang lembut dan
enak, maka kualiti yang tinggi diletakkan pada rasa kuih Bahulu Kemboja itu
sendiri sebagai strategi perniagaan. Seterusnya beberapa strategi fungsian
dibentuk bagi memastikan pelanggan akan membeli dengan lebih banyak kuih Bahulu
Kemboja yang enak rasanya untuk membuktikan rasa tradisi kuih tersebut. Oleh
itu, pengawalan kualiti telah dijalankan di peringkat operasi terutama dalam
penyediaan bahan mentah dan pemprosesan bagi mengekalkan kesedapannya. Di
peringkat pemasaran pula, pekerja menemui pelanggan dan menggunakan boring soal
selidik untuk mengenalpasti sebarang kekurangan kualiti dalam kuih bahulunya.
4.3 Mengenal
Pasti Strategi Yang Paling Sesuai Bagi Perniagaan Perusahaan Makanan Meru
Setelah dianalisis, kumpulan kami berjaya
mengenal pasti strategi yang paling sesuai bagi meningkatkan volume jualan kuih
Bahulu yang pelbagai jenis ini. Perusahaan Makanan Meru perlu memberi penekanan
terhadap Strategi Dalam Penambahbaikan Kualiti kerana strategi ini dapat
meningkatkan kualiti produk dan pengurusan perniagaan akan menjadi lebih
sistematik, efisyen dan efektif. Walter Shewhart telah mencipta kitaran PDCA
(Plan-Do-Check-Act) untuk proses penambahbaikan yang berterusan. Pengurusan
yang berkesan adalah daripada perancangan yang dibuat, susun atur perlaksanaan,
kepimpinan dari pengusaha perniagaan bagi melaksanakan proses kawalan dari segi kualiti dan pekerja mahir.
Penilaian daripada perlaksanaan mampu meningkatkan nilai kerja yang tidak
efektif. Selain itu, pembangunan dan penyelidikan perlu ditekankan lebih oleh
perusahaan makanan ini bagi menghasilkan satu produk yang boleh diterima dan
sentiasa menjadi rebutan masyarakat. Kaedah PDCA ini perlu dilaksanakan bagi
mendapatkan strategi yang berkesan dengan mengukur permasalahan dengan 7 Alat
Kualiti. Penambahbaikan berterusan ini merupakan salah satu daripada 5 Konsep
Kualiti Pengurusan Menyeluruh yang efektif. Proses ini melibatkan pekerja yang
dilantik mahir atau tidak di dalam pembuatan kuih Bahulu tradisional ;
peralatan berupa mesin acuan dan mesin pembakar yang berkualiti ;dan pembekal
bahan mentah seperti telur gred AA, tepung dan gula yang konsisten di dalam
menghantar kuantiti yang diperlukan pengusaha Perusahaan Makanan Meru tersebut.
No comments:
Post a Comment