3.0 Pengeluaran Semasa Syarikat Dan Syarat
Pengurusan Operasi Bagi Kilang Perusahaan Makanan Meru
3.1 Analisis SWOT
Analisis SWOT adalah suatu kaedah penyusunan strategi
perusahaan atau organisasi yang bersifat satu unit perniagaan tunggal. Proses ini melibatkan penentuan tujuan yang spesifik
dari spekulasi perniagaan atau projek dan mengenal pasti faktor dalaman dan luaran yang mendukung dan
yang tidak dalam mencapai tujuan tersebut. Analisis SWOT dapat diterapkan dengan cara menganalisis dan memilih
berbagai hal yang mempengaruhi keempat-empat faktornya, kemudian menerapkannya
dalam gambar matrik SWOT, di mana aplikasinya adalah bagaimana kekuatan (strengths)
mampu mengambil keuntungan (advantage) dari peluang (opportunities)
yang ada, bagaimana cara mengatasi kelemahan (weaknesses) yang mencegah
keuntungan (advantage) dari peluang (opportunities)yang ada,
selanjutnya bagaimana kekuatan (strengths) mampu menghadapi ancaman (threats)
yang ada, dan terakhir adalah bagaimana cara mengatasi kelemahan (weaknesses)
yang mampu membuat ancaman (threats) menjadi nyata atau menciptakan
sebuah ancaman baru.
Tugasan ini adalah bertumpu kepada kilang Perusahaan Makanan
Meru iaitu sebuah perniagaan pelbagai
jenis kuih tradisional iaitu bahulu. Produk yang ditawarkan adalah bahulu
dengan pelbagai rasa dan bentuk.
Dengan memiliki berbagai macam rasa tersebut maka masyarakat
dapat memilih rasa yang mereka inginkan sesuai dengan keinginan mereka
masing-masing. Produk yang di tawarkan tidak menggunakan bahan
pengawet dan tidak merosakkan anggota badan. Disini kumpulan kami telah membina satu analisis SWOT untuk
menganalisis kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman Perusahaan Makanan Meru
supaya dapat dijadikan sebagai penambahbaikan di kilang tersebut di masa
hadapan.
3.2 Analisis SWOT untuk Kilang Perusahaan
Makanan Meru
Kekuatan
(Strength)
Kekuatan bagi kilang
Perusahaan Makanan Meru adalah pada kualiti produk. Dihasilkan dengan bahan
mentah yang bermutu membuatkan penghasilan
bahulu daripada kilang ini amat baik. Terbukti apabila pelanggan tetap
mereka membeli produk ini sejak dari awal penubuhan kilang ini. Di samping
kualiti produk yang baik mereka juga masih mengekalkan harga yang berpatutan
untuk produk ini dan masih dapat mengawal kenaikan harga supaya ianya
berpatutan dengan kualiti produk. Teknologi baru yang di gunakan dalam kilang
seperti mesin pemutar, ketuhar adalah yang terbaik untuk menghasilkan produk
bahulu yang baik. kekuatan produk yang paling banyak membantu kilang ini terus
berada di hati pelanggan ialah tiada bahan pengawet. Mereka tidak menggunakan
sebarang bahan pengawet untuk mengekalkan kesedapan rasa produk mereka hanya
menggunakan rasa asli bahulu itu sendiri.
Kelemahan
(Weakness)
Oleh kerana tiada bahan
pengawet yang digunakan maka ketahanan produk tidak dapat bertahan lama. Ini
membuatkan produk bahulu hanya dapat di pasarkan di dalam Negara sahaja. Lokasi
yang tidak strategik juga menyumbang kepada kelemahan dalam analisis ini. Lokasi
kilang yang terletak jauh dari pandangan mata pelanggan membuatkan promosi
produk bahulu ini agak terhad. Walaupun kilang Perusahaan Makanan Meru
mempunyai teknologi baru namun dalam mempromosikan produk bahulu, mereka masih
tidak menggunakan dan tidak mengikuti peredaran penggunaan teknologi kini. Ini
membuatkan produk mereka tidak dapat dikenali oleh generasi-generasi yang baru
mengenai produk kuih tradisional ini.
Peluang
(Opportunities)
Peluang bagi kilang ini
adalah apabila produk mereka terkenal di kalangan pelanggan yang sangat setia, kilang
ini sering dikunjungi pelanggan yang sangat setia bersama teman-teman mereka
untuk merasa dan melihat sendiri pembuatan kuih bahulu. Ini tidak langsung akan
membuatkan pengunjung-pengunjung tersebut membeli dan sekaligus ingin
memasarkan produk bahulu di tempat mereka. Selain itu kilang Perusahaan Makanan
Meru dan Syarikat penerbangan Malaysia bekerjasama untuk mengedarkan produk
kuih bahulu mereka kepada penumpang yang menunaikan haji dan umrah. Ini merupakan
tapak yang dapat memberi peluang kepada kilang Perusahaan Makanan Meru
mempromosikan produk kuih bahulu mereka di seluruh Negara dan luar Negara. Cita
rasa pelanggan yang berubah-ubah membuatkan kilang ini mencipta pelbagai jenis
bahulu yang mempunyai perisa dan bentuk seperti bahulu gulung, bahulu kemboja
dan sebagainya.Ini membuatkan permintaan terhadap kuih bahulu meningkat.
Ancaman
(Threats)
Persaingan daripada segi
lokasi dan Citarasa produk adalah menjadi ancaman kepada kilang ini,apabila
lokasi kilang ini tersorok daripada orang ramai maka sukar untuk orang ramai
datang ke kilang ini.Begitu juga dengan citarasa pelanggan yang berubah
kemungkinan membawa ancaman kepada kilang ini kerana mungkin akan hilang
pelanggan dan permintaan terhadap produk bahulu berkurangan.Harga bahan mentah
yang tidak dapat dikawal membuatkan ancaman kepada kilang kuih bahulu kerana
besar kemungkinan pembekal menaikkan harga bahan mentah seperti tepung, gula
dan sebagainya. Peniruan rekabentuk produk juga menjadi ancaman kepada kilang
ini kerana para pesaing yang menjalankan perniagaan produk yang sama akan
meniru reka bentuk produk kuih bahulu seperti corak-corak bunga dan
perisa-perisa yang di gunakan adalah sama.
3.3 Memahami
Masalah Semasa Dan Potensi Masalah Yang Dihadapi Di Kilang Perusahaan Makanan
Meru
Masalah-masalah yang dihadapi oleh kilang Perusahaan Makanan Meru
seperti penggunaan teknologi yang masih tidak meluas, promosi yang masih kurang
dijalankan, persekitaran tempat kerja yang tidak teratur/kemas dan tenaga buruh
mahir serta separa mahir yang masih tidak mencukupi. Perkara-perkara ini
mempengaruhi pengeluaran produk yang dikeluarkan oleh kilang Perusahaan Makanan
Meru. Selain itu, potensi masalah yang mungkin dihadapi oleh kilang ini
produktiviti atau produk hanya dapat dihasilkan mengikut keupayaan mesin untuk
menghasilkan barangan, begitu juga dengan tenaga buruh yang masih tidak
mencukupi.
3.4 Analisis
tulang ikan(fishbone)
Analisis ini juga dikenali sebagai analisis sebab
dan akibat. Kaedah ini digunakan untuk menganalisis masalah dengan mengenal
pasti sebab-sebab yang menjadi punca masalah melalui percambahan fikiran.
Langkah-langkah
untuk membina sebuah rajah tulang ikan:
Langkah
1
Kenal pasti
masalah, misalnya laporan projek tidak dapat disiapkan dalam masa yang
ditetapkan.
Langkah
2
Kenal pasti
sebab-sebab utama. Biasanya terdapat empat sebab utama kepada sesuatu masalah (
4M ), iaitu:-
A. Manusia
(man)
B. Peralatan (material)
C. Kaedah
(method)
D. Mesin(
machine)
Langkah
3
Kenal pasti
sebab-sebab kecil di bawah setiap sebab utama.
Daripada
sebab-sebab utama, maka boleh diterbitkan sebab-sebab kecil yang berkaitan
dengan masalah utama.
Langkah
4
Kenal pasti
sebab-sebab sebenar. Setelah kenal pasti semua sebab kecil, barulah sebab
sebenar sesuatu masalah dapat dikenal pasti
Carta ini adalah contoh
carta tulang ikan (fishbone) untuk kilang Perusahaan Makanan Meru.
1. Tenaga Buruh
Pekerja
yang tidak mahir menyukarkan lagi produktiviti kuih bahulu. Para pekerja juga
tidak mengamalkan keselamatan dan kebersihan di tempat kerja.
2. Persekitaran
Persekitaran
yang tidak teratur dan tiada cirri-ciri keselamatan membuatkan pekerja bekerja
di dalam keadaan tidak selesa. Contohnya panas dan pekerja tidak memakai sarung
tangan semasa bekerja.
3. Peralatan
Kilang
masih menggunakan mesin dan ketuhar yang lama dan peralatan teknologi masih
belum diperluaskan di dalam kilang tersebut.
4. Bahan mentah
Harga
bahan mentah yang tidak dapat di kawal boleh mengakibatkan kualiti produk
bahulu terjejas kerana untuk menghasilkan kuih bahulu perlu menggunakan
bahan-bahan mentah yang terbaik.
No comments:
Post a Comment