5.0 Saranan Strategi Perniagaan Perusahaan
Makanan Meru
Saranan strategi perniagaan diperlukan untuk
membuat penambahan terhadap strategi yang sedia ada. Setiap strategi yang
digunakan mempunyai cara pelaksanaan yang berbeza tetapi menghasilkan keputusan
yang hampir sama dan menepati kehendak dan perancangan yang ditetapkan. Salah satu contoh strategi perniagaan yang
digunakan dalam Perusahaan Makanan Meru ialah
melalui kitaran PDCA yang merupakan strategi penambahbaikan secara
berterusan.
5.1 Bagaimana Strategi Yang Dipilih Dilaksanakan
Perancangan strategi merupakan faktor penentu
kepada kejayaan sesebuah syarikat. Oleh itu, cadangan strategi yang disarankan
kepada perusahaan makanan Meru untuk bertahan dan mempunyai daya saing dengan
organisasi lain melalui Strategi Pengurusan Kualiti. Perusahaan Meru perlu
memberi penekanan terhadap Strategi dalam penambahbaikan yang berterusan
melalui proses kitaran PDCA (Plan-Do-Check-Act). Penambahbaikan berterusan
merupakan satu sistem yang disusun dengan menggunakan langkah-langkah yang
ditertentukan lebih awal untuk menyelidik proses yang terlibat. Ia bertujuan
untuk membuat penambahbaikan yang berterusan ke atas semua unit operasi yang
melibatkan pekerja, peralatan, pembekal, bahan mentah dan pengeluar.
Sebagai contoh, Perusahaan Makanan Meru
menghadapi masalah dari segi ketahanan produk dimana bahulu yang dihasilkan
tidak tahan lama. Kebiasaannya, bahulu yang dihasilkan oleh Perusahaan Makanan
Meru hanya tahan dan elok untuk dimakan dalam tempoh dua minggu sahaja.
Perusahaan Makanan Meru telah membuat perancangan untuk mengatasi masalah ini
dengan menggunakan proses kitaran PDCA bagi proses penambahbaikan. Antara
langkah yang dilakukan oleh Perusahaan Makanan Meru adalah dengan merancang
cara untuk menambahbaikkan produk dengan melibatkan pengurusan kualiti,
penyelidikan dan pemasaran. Perusahaan Makanan Meru membuat percubaan dengan
membuat penyelidikan dan kajian tentang resepi dan bahan-bahan yang bersesuaian
untuk digunaan untuk menghasilkan bahulu yang tahan lama. Selain itu,
Perusahaan Makanan Meru juga menggunakan khidmat nasihat dan bantuan daripada
FAMA didalam menghasikan produk yang berkualiti dan mempunyai ketahanan yang
tinggi dalam mengekalkan keaslian produk bahulu yang dihasilkan supaya dapat
bersaing di pasaran antrabangsa.
Selepas itu, Perusahaan Makanan Meru akan membuat
pemeriksaan sama ada perkara yang dirancang berkesan ataupun tidak. Disamping
untuk memastikan produk yang dihasilkan
betul-betul mempunyai kualiti ketahanan yang tinggi dan dapat memenuhi
citarasa pelanggan. Dengan adanya tindakan secara berterusan dapat memastikan
produk yang dihasilkan adalah selamat untuk digunakan atau dimakan. Pembangunan
dari segi pengekalan kualiti perkhidmatan pekerja dilakukan dengan mewujudkan
suasana kerja yang selesa dan rehat yang cukup. Dari pemerhatian, wujudnya satu
sistem rangkaian kerja yang sistematik diantara pekerja dimana setiap pekerja
mempunyai skop tugas mereka yang tersendiri dan mereka akan bekerja dalam satu
pasukan. Suasana ini telah mewujudkan satu hubungan kerja yang erat antara
pekerja-pekerja dalam memastikan produk yang dihasilkan dapat memenuhi kehendak
dan permintaan pelanggan dalam masa yang telah ditetapkan.
5.2 Langkah-Langkah Bagi Pelaksanaan Strategi
Perusahaan Makanan Meru telah mengambil inisiatif
untuk mengatasi masalah ketidaktahanan produk melalui kitaran PDCA dengan
menggunakan langkah-langkah seperti berikut:
Plan/
Merancang
Merancang cara untuk menyelesaikan masalah
setelah mengetahui masalah utama berdasarkan Pareto analisis. Perusahaan
Makanan Meru mendapati masalah ketidaktahanan produk merupakan faktor
penghalang kepada penembusan produk bahulu ke pasaran luar dan antarabangsa.
Seterusnya ialah penyediaan jadual pelaksanaan projek atau masalah. Antaranya
langkah- langkah yang terlibat dalam penyediaan jadual pelaksanaan tersebut
ialah mengenalpasti segala aktiviti penambahbaikan yang perlu dilaksanakan.
Do/
Membuat
Langkah kedua yang dititikberatkan ialah
pelaksanaan. Antara langkah- langkah yang perlu diambil ialah penganalisisan
masalah. Perusahaan Makanan Meru perlu mengkaji dan membuat penambahbaikan atau
pengubahsuaian resepi atau bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahulu
disamping meminta bantuan dan pandangan daripada pakar pemakanan dan melalui
unit penyelidikan dan keberkesanan berdasarkan pemeriksaan daripada pihak
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia(JAKIM). Selain itu, Perusahaan Makanan Meru
juga perlu memastikan pekerja melaksanakan tugas mereka dengan baik bagi
menjamin kualiti produk yang dihasilkan dapat memenuhi kehendak pelanggan.
Check/pemeriksaan
Langkah ketiga ialah penyemakan. Di peringkat
penyemakan, aktiviti yang terlibat ialah penilaian. Penilaian ini boleh
dijalankan melalui pungutan data dan analisis data dalam tempoh uji cuba.
Antara langkah- langkah yang boleh dijalankan ialah dengan membuat soal selidik
terhadap beberapa orang responden. Selain itu, temu ramah juga turut
dijalankan. Dengan cara ini, masalah dapat dikenalpasti lebih efektif dan
teratur. Seterusnya, pemantauan juga turut dijalankan dengan membuat penyamaran
sebagai pelanggan ketika berurusan dengan pihak pengurusan. Dengan kaedah ini,
individu yang bermasalah lebih dapat dikenalpasti. Pemeriksaan terhadap unit
operasi melibatkan pekerja, mesin, pembekal, bahan mentah dan pengeluar produk
juga dilakukan bagi menjaga kualiti pengeluaran produk. Perbandingan data sebelum
penambahbaikan dibandingkan dengan data selepas penambahbaikan dilakukan.
Action/
Tindakan
Langkah yang terakhir yang perlu dititikberatkan
ialah tindakan. Aktiviti yang terlibat ialah penyeragaman tindakan-tindakan
pembetulan. Perusahaan Makanan Meru akan melaksanakan tindakan melalui langkah
yang telah dibuat dan seterusnya jika berlaku apa-apa masalah yang berkaitan
dengan penghasilan produk bahulu, perlaksanaan yang sama akan diambil atau
melaksanakan langkah baru.
5.3 Rasional
Dan Peningkatan Daripada Pelaksanaan Yang Telah Dilakukan
Strategi pengurusan kualiti dengan menggunakan
Kaedah PDCA menjadikan Perusahaan Makanan Meru memahami matlamat perusahaannya
dan mencipta misi yang tepat supaya tidak tersasar daripada matlamat sebenar
perusahaan. Disamping itu, kaedah ini dapat menjadi panduan kepada Perusahaan
Makanan Meru merancang perlaksanaan yang terbaik iaitu sama ada untuk
menyelesaikan masalah atau mencegah permasalahan yang berpotensi tinggi dapat
diatasi.
Perusahaan juga dapat mencapai kualiti
perkhidmatan dengan secepat mungkin kerana dengan perlaksanaan yang tersusun
ini, membolehkan pihak pengurusan mengawal kualiti pengeluaran dan mengatasi
masalah dengan berperingkat. Selain itu, dengan kaedah ini perusahan dapat
menjalankan pelaksanaan secara
sistematik dan teratur melalui penjadualan yang telah dibina supaya tidak
mengambil masa yang lama dalam melaksanakan atau menyelesaikan permasalahan
yang mampu meningkatkan kos pengeluaran dan operasi produk.
Selain itu, dengan perlaksanaan pengurusan PDCA
juga, kos operasi dapat dikurangkan dengan pendekatan yang sistematik. Kaedah
ini akan mampu memberikan motivasi dan inspirasi kepada pekerja untuk
melaksanakan tugasan dalam masa yang telah ditetapkan kerana pekerjaan yang
dilakukan mempunyai matlamat yang jelas dan teratur. Semangat bekerjasama juga
dapat diwujudkan melalui kaedah PDCA kerana perlaksanaannya yang memerlukan
kerjasama diantara pihak atasan dan orang bawahan serta sekaligus dapat
meminimakan jurang perhubungan. Strategi pengurusan kualiti melalui kaedah PDCA
mampu menjadikan semua peringkat dalam keadaan terkawal dan tindakan pembetulan
mampu dilaksanakan mengikut yang dirancang dan perbincangan antara bahagian
pengurusan menjadikan percambahan idea yang rasional dan bernas.
Kesimpulannya, melalui strategi pengurusan
kualiti dengan menggunakan kaedah PDCA, Perusahaan Makanan Meru mampu
mewujudkan strategi persaingan iaitu dapat bersaing dengan pesaingnya melalui
keunikan dan kelainan sifat atau ciri pada produk yang dikeluarkan dengan
melakukan perancangan yang efisyen dan efektif, dengan kaedah PDCA, perusahaan
mampu mengenalpasti rantaian nilai-nilai yang berkaitan dan mengagihkan kos
operasi dan aset maka dapat mengurangkan kos dalam pengoperasian. Melalui
perancangan yang bertepatan dengan matlamat, syarikat akan lebih fokus terhadap
permintaan produk yang tinggi permintaannya atau permasalahan yang perlu
diutamakan untuk diselesaikan. Strategi pengurusan kualiti yang dipilih oleh
Perusahaan Makanan Meru dalam mengekalkan dan menambahbaikkan kualiti produk
adalah bertepatan kerana akan memberikan pandangan positif kepada pelanggan
tetap dan pelanggan berpotensi. Walaupun strategi pemasaran berkesan meyakinkan
pelanggan akan tetapi, apabila produk tidak berkualiti, kepercayaan kepada
produk Bahulu akan mula terhakis. Sehubungan dengan itu, Perusahaan Makanan
Meru wajar menggunakan strategi pengurusan kualiti dalam menghasilkan
pengeluaran yang berkualiti bagi meningkatkan permintaan kepada produk dan
menjadi pembekal utama dalam industri makanan.
No comments:
Post a Comment